”Peliprojekti on aivan erityinen tapa promota kestäviä ruokavalintoja”

Tietojenkäsittelyopiskelijoita ryhmäkuvassa.

FUSILLI-hankkeessa syntyi idea hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn (TIKO) opiskelijoiden pelinrakennus- ja koodaustaitoja. Viisi tiimiä ryhtyi töihin alkukeväästä ja valmiit, kestävään ruokaan liittyvät pelit esiteltiin toukokuun pelimessuilla. Niin toimeksiantajat kuin opiskelijatkin olivat tyytyväisiä lopputuloksiin – hienoa tiimityöskentelyä scrum mastereilta, koodaajilta ja artisteilta!

Opiskelijat pitivät kokemusta todella haastavana, mutta myös palkitsevana. Tiimit kiittivät FUSILLI-hanketta kiinnostuksesta ja täysillä mukana olosta. Rooftop Gardener-, Local Produce Tycoon-, Polar Food Express-, Foodamid- ja Supperstar -pelit johdattavat pelaajan kestävän ruokajärjestelmän erilaisiin näkökulmiin. Pelit ovat ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta.

− On ollut todella kiva tehdä töitä opiskelijatiimien kanssa. Pelien suunnittelu ja testaus tiimiyttivät opiskelijoita hienosti, sanoo TAMKin osahankkeen projektipäällikkö ja Proakatemian tiimivalmentaja Mikael Lindell.

– Ryhmät ideoivat pelejä monipuolisesti ja pelien kautta saatiin tuotua esiin ruoan kestävyyttä jopa yllättävän monista näkökulmista ja eri kohderyhmät huomioiden, arvioi projektipäällikkö Sanna Teinilä Ekokumppanit Oy:stä, joka oli toinen toimeksiantaja.

”Opimme enemmän kuin osasimme odottaa”

Foodamid-pelitiimi oppi paljon uutta matkan varrella.

− Projektin aikana on tullut opittua sellaistakin, mitä ei olisi odottanut. Tekemällä pääsimme asian ytimeen, ja kohtasimme ongelmia, joita ei olisi voinut teorian kautta keksiä. Toimeksiantajalle kiitosta siitä, että otitte niin innoissanne osaa projektiin alusta asti. Paras osa koko vuoden opiskelusta oli päästä testauttamaan peliä Atalan koulun kolmasluokkalaisilla. He olivat energisiä ja ahkeria testaajia, hymyilimme koko loppupäivän kivan kokemuksen jäljiltä, kertoo scrum master Pasi Sundelin.

Myös Supperstar-pelitiimi on tyytyväinen lopputulokseen.

− Pelimme jakaa tietoa ja osallistaa pelaajaa kokeilemaan planetaariseen ruokavalioon kuuluvia reseptejä, jota pidimme pelin päämääränä. Projekti ei ainoastaan opettanut pelinkehitystä, vaan antoi meillekin ymmärryksen siitä, mitä planetaariseen ruokavalioon kuuluu. Opimme enemmän kuin osasimme odottaa, mistä olemme hyvin kiitollisia TAMKin opettajille ja asiakkaallemme, summaa 21TIKO3E-tiimi.

”Pelit rakentuivat hienosti muotoonsa”

Rooftop Gardener -pelin rakensivat Joonas Kiuru, Marko Peura, Niko Langren, Eetu Riman ja Joona Larmila eli 21TIKO3A-tiimi. Lindell ja Teinilä kiittävät yhteistyön sujuneen toimeksiantajan kanssa hyvin.

– Englanninkielinen peli rakentui hienosti lopulliseen muotoonsa. Sen ajatus on hyvä, se on hyvin ohjeistettu ja sitä on helppo pelata. Infoa on sopivasti, myös taustatyöstä ja yhteistyökumppaneista annamme tekijöille plussaa, Lindell toteaa.

Local Produce Tycoon -pelin rakentajat rakensivat aiheeltaan kiinnostavasta, mutta melko haastavasta kokonaisuudesta pelin, jossa on ajatusta. Pelin rakentaneeseen 21TIKO3B-tiimiin kuuluivat Niklas Sallinen, Samu Pulli, Lauri Kalliola ja Silja Säpsä.

− Peli kehittyi hyvin projektin edetessä, ja sen pelaamiseen pääsi mukaan melko nopeasti. Pelin värimaailma ja grafiikka ovat hyvin viimeisteltyjä, ja plussaa tulee kielivalikosta, Teinilä summaa.

Selkeitä ja opettavaisia pelejä

Polar Food Express -pelin kehitti 21TIKO3C-tiimi, johon kuuluivat Maria Turunen, Tomi Sepänmaa, Niko Lähteinen, Alina Leinonen ja Janita Piltti. Toimeksiantajan mukaan tarinaa on kuljetettu todella hienosti ja FUSILLI-hanke tulee hyvin esiin pelin alussa.

− Asiakasta aktiivisesti kuunnelleet ja kunnianhimoisesti tehtävään suhtautuneet tiimiläiset hakivat inspiraatiota kauppahallista, mikä teki hyvän lisän projektiin. Peliä on helppo pelata ja sen grafiikka ja visuaalinen ilme miellyttävät silmää. Peli tuo hauskalla tavalla esiin kestävät ruokavalinnat ja planetaarisen ruokavalion, kiittää Teinilä.

Foodamid-pelin kehittäneeseen 21TIKO3D-tiimiin kuuluivat Pasi Sundelin, Ville Lehdonkangas, Juuso Kemppainen, Erkki Tolvanen ja Eetu Vartiainen. Idealtaan selkeä ja opettavainen peli sai kiitosta toimeksiantajilta. Tiimi toteutti kunnianhimoisesti eri vaikeusasteet ja kieliversiot. Pelin vaikeimmassa tasossa ovat hyvin esillä ruokavalion terveellisyys ja ilmastokestävyys.

Supperstar-pelin rakentajat olivat koko prosessin ajan innostuneet tekemisestään. 21TIKO3E-tiimiin kuuluivat Laura Kangas, Daniella Azouer, Johan Lumeranta, Kiira Astren ja Lotta Tuominen.

− Yhteistyö sujui hienosti ja verkostoja oli hyödynnetty. Pelissä on oikeita, testattuja reseptejä, ja infoa kestävistä ruokavalinnoista oli saatu hyvin mukaan peliin.

Lindell ja Teinilä kiittävät FUSILLI-hankkeen puolesta kaikkia tiimejä rohkeasta heittäytymisestä tehtävään.

− Aikaansaitte hienoja pelejä, joista jokainen lisää tietoisuutta kestävistä ruokavalinnoista!

 

FUSILLI-aiheiset pelit löytyvät nimellä Google Play -sovelluskaupasta ja TAMKin tietojenkäsittelyopiskelijoiden portaalista.

 

Lisämaistiaisena tiimien kuulumisia matkan varrelta:

”Polar Food Express 2 D -pelin tekeminen on ollut todella antoisaa ja opettavaista. FUSILLI -hankkeen yhteistyön myötä peliin saatiin sisällytettyä mielestämme tärkeä näkökulma ruokajärjestelmien ja planetaarisen ruokavalion merkityksestä ilmastonmuutoksessa.”

”Aikatauluissa on suurimmalta osilta pysytty, mutta nyt viimeisten viikkojen pelin valmiiksi saamisen paine alkaa tuntua, kun projektin huipentumaan eli pelimessuihin on vain muutama viikko jäljellä, mutta kyllä tästä hyvä peli aikaiseksi saadaan!”

”Äärimmäisen opettavainen projekti monella eri aspektilla. Pelin kehitys, tiimityö ja planetaarisen ruokavalion perusteet ovat mielenkiintoinen yhdistelmä, josta saadaan uniikki peli aikaiseksi.”

”Olemme saaneet aikaan oikeasti hauskan pelin mikä oli meille ehdottoman tärkeää. FUSILLI -hankkeen tavoitteetkin nousevat hyvin esille urbaanin viljelyn viitekehyksessä. Kaiken kaikkiaan tämä peliprojekti on ollut loistava tapa oppia tiimityötä ja scrum-menetelmän käyttöä pelituotannossa.”

”Valitsemamme genre – yksinkertainen ympäristö Tycoon – on tuottanut omat murheensa, mutta hitaan alun jälkeen peli on ottanut kunnolla tuulta alleen ja uutena kokemuksena pelin tekeminen on ollut hauskaa.”

 

Lisätiedot:
Mikael Lindell, Tampereen ammattikorkeakoulu, mikael.lindell@tuni.fi
Sanna Teinilä, Ekokumppanit Oy, sanna.teinila@tampere.fi

 

Teksti: Hanna Ylli
Kuva: Mikael Lindell